B-Junior Han Baselier Zuid Nederlands Kampioen Hoogspringen en 400m

Han Baselier (Lopersgroep Deurne, JJB)

Tijdens het Zuid Nederlands Kampioenschap voor Junioren AB en Senioren op 1 september bij GM in Best, heeft junior B Han Baselier 2 titels behaald, bij het hoogspringen en de 400m. Bij het hoogspringen was Han met zijn pr van 1.85m als 2e geplaatst voor dit  kampioenschap. Ook in deze wedstrijd haalde hij deze hoogte,  samen met nog één atleet, Finn de Graaf van Atilla Tilburg, die een pr heeft van 1.90. Han moest minimaal een pr springen om de wedstrijd te kunnen winnen omdat tot en met de 1.85 Finn de Graaf minder pogingen nodig had dan Han, m.a.w. als beide atleten de 1.90 niet zouden halen was Finn kampioen. Met zijn ultieme sprong  haalde Han evenwel de 1.90 en omdat zijn tegenstander alle 3 de pogingen op 1.90 zag mislukken, werd Han – niet in het minst tot zijn eigen grote verbazing – de zuid nederlands kampioen 2019. Deze prestatie van 1.90m brengt hem op een gedeelde 8e plaats op de nationale ranglijst 2019 voor het hoogspringen bij de Junioren B

Bij de 400m was de verrassing iets minder groot omdat Han met de snelste tijd de finale inging. Dat maakte hij ook helemaal waar door gelijk de kop te nemen en die ook niet meer af te staan en als eerste te finishen in een pr-tijd van 53.97 sec. en daarmee zijn 2e titel binnenhalend. Een geweldig succes voor Han en AV-LGD.

In deze finale 400m van de junioren B ging ook Tom Honings van start met podiumaspiraties. Tom kon al een aantal weken niet goed trainen vanwege een pijnlijke rugblessure en dat speelde hem parten in het slot van de wedstrijd en moest hij tot ons aller verdriet genoegen nemen met een ondankbare 4e plaats in een ook voor hem zelf teleurstellende tijd van 56.27. Dat zelfde was  Tom eerder  op de dag ook al overkomen op de 800m waar, om dezelfde reden,  een 4e plaats met 2.08.67 zijn deel was.

Harm van den Berkmortel deed als junior C mee om het kampioenschap bij de junioren B. Op de 100m haalde Harm de finale en werd in die finale 4e met 12.43 sec.. Ook bij verspringen sprong Harm zich naar de finale; in die finale werd hij uiteindelijk  5e met een zeer behoorlijke sprong van 5.52m. Mooie prestaties van een c-junior in een kampioenschap voor b-junioren.

Bij de senioren ging Ian Franssen van start op de 400m Horden met podiumkansen. Zijn voorbereiding in de voorafgaande week was niet optimaal omdat Ian introductieweek had bij Fontys in Eindhoven. Dat had duidelijk zijn weerslag op de wedstrijd: de start  was matig en dat zou helaas resulteren in een 4e plaats met een ook voor hem teleurstellende tijd van 1.07.69.

Tenslotte nog het vermelden waard is de prestatie van Jesper Arts, jarenlang lid van AV-LGD maar nu uitkomend voor Prins Hendrik Vught. Jesper deed mee aan een voor hem ongebruikelijk onderdeel  t.w. het speerwerpen. Als junior goed op dit onderdeel, is hij het duidelijk nog niet verleerd en behaalde een bronzen medaille met een voortreffelijke worp van 49.01m.

Een mooi kampioenschap, goed georganiseerd onder prima weersomstandigheden en met  wisselend succes voor AV-LGD; Han Baselier kon vanzelfsprekend en terecht zijn geluk niet op met zijn 2 titels: proficiat Han.

Martien van den Berg.