Zandboswandeltocht 1 december 2018

[wpcdt-countdown id=”32625″]

Op zaterdag 1 december organiseert AV-LGD  de 1e Zandbos-wandeltocht, een nieuwe wandeltocht vanuit het mooie Zandbos zoals de naamgeving van deze wandeltocht is.
Het Zandbosgebied kent een rijk verleden en was al in de 18e eeuw berucht om de Galg van Deurne die er destijds stond. Vermeld is onder andere dat er op 10 oktober 1742 twee inwoners van Geldrop zijn opgehangen vanwege een inbraak op het Vloeieind en op 19 december 1743 werden er vier landlopers onder wie twee vrouwen opgehangen, naar men zegt tot vermaak en lering van duizenden nieuwsgierige toeschouwers. Ter afschrikking mochten de lijken niet worden verwijderd, maar moesten blijven hangen volgens de wetgeving ‘tot dat het door lucht en gevogelte zal zijn verteerd’. De locatie van de galg was vanuit Helmond ter hoogte van de zandweg linksaf richting het Buntven, ongeveer 200 meter na het kruisbeeld aan de Helmondsingel bij de afslag van de voor autoverkeer afgesloten Helmondseweg.
Op de plaats van het Zandbos lag tot in de tweede helft van de 19e eeuw de Bruggense heide, plaatselijk gekenmerkt door zandverstuiving. Toen werd het heide- en stuifzandgebied beplant met zowel grove den ten behoeve van de mijnbouw als Amerikaanse eik. Een natuurlijk ven, Het Bultven na de ontginning als Het Buntven aangeduid, bleef gespaard bij de ontginning. Het bosgedeelte tussen de Barrier en de Rakt is rond 1925 aangeplant. In de late 20e eeuw werd gestart met de omvorming van het productiebos naar een natuurlijker bos met hogere natuurwaarden. Daartoe kreeg 205 hectare de bestemming van natuurgebied. Het bos is rijk aan korstmossen.
In 2008 hebben de gemeente Deurne en atletiekvereniging Lopersgroep Deurne (AV-LGD) het plan opgevat om het Zandbos te transformeren tot speelbos. Bestaande speelplekken werden opgeknapt, er kwamen nieuwe speeltoestellen en zitjes. Op diverse plaatsen aan de route kwamen ook speeltoestellen, bankjes en picknicktafels. Bestaande speeltoestellen zoals de kabelbaan kregen een opknapbeurt. Door het creëren van een speelplek in deze natuurlijke omgeving is dit een geweldige natuurspeeltuin geworden voor kinderen van 0 tot 12 jaar.

Tochtinformatie:

De wandeltocht start vanuit de Bosschuur in het mooie Zandbos en gaat door de bosrijke omgeving met onder andere het mooie Buntven. De langere afstanden gaan ook nog richting Bakel, waarbij de 25 km ook nog over het mooie bosrijke terrein van St. Jozefsheil gaat. De terugweg gaat via het mooie natuurgebiedje van de Kuundertseheide en daarna gaan alle routes weer door het Zandbosgebied naar de finish. Er zijn ruime en wandelvriendelijke rustplaatsen onder weg bij ‘Het Boerenhuis’ aan de Bruggenseweg en voor de 20 en 25 route ook nog bij ‘Jut&Jul’ in het centrum van Bakel.

AfstandenStarttijd vanafStarttijd totInschrijvingskosten
5 km8:00 uur14:00 uur€ 1,-
10 km8:00 uur14:00 uur€ 2,50
15 km8:00 uur12:00 uur€ 2,50
20 km8:00 uur12:00 uur€ 3,-
25 km8:00 uur11:00 uur€ 3,-
Sluitingstijd

Leden van een erkende wandelbond € 1,00 korting (behalve 5 km)
Leden van AV-LGD € 1,50 korting (behalve 5 km)

Er is geen voorinschrijving nodig en iedereen (lid of geen lid), is van harte welkom.

Informatie wandeltochten:

Jan Vogelsangs