Zomerse omstandigheden bij Athletic Champs in Venray

Op 1 juli was het weer zover, de pupillen stonden aan de start van de 3e Athletic Champs in Venray. Het was erg warm op deze zomerse dag en er stond een flinke oostenwind. Uitdagingen genoeg voor de verschillende onderdelen. Rond de klok van 10 uur streken de LGD pupillen en hun ouders, broers en zussen neer op het grasveld naast de atletiekbaan. Zonder de aanwezigheid van trainer Sven van den Hurk was het wat improviseren, maar de teambegeleiding werd keurig overgenomen door Daan Biemans en Andrea van den Hurk. Meteen werd er begonnen aan de warming up die Daan zonder problemen leidde.

B/C/mini-pupillen

B pupil Jop

De estafette begon prima met Aafke Mennen, Eline Bartels, Jop Slaats, Loek Reinders, Nienke Bartels en Renske Mennen. Het team bestond verder nog uit twee leden van atletiekvereniging ’t Jaspersport. Zoals eerder dit seizoen bleek dit een succesvolle combinatie te zijn. Na de estafette stonden er verschillende onderdelen op het programma. Het zomerse weer zorgde voor een prima stemming bij ons jongste pupillen-team. Aafke Mennen had de sfeer er goed in zitten en stond voor de start van de 40m horden heerlijk te dansen. Zo zie je maar dat wedstrijden helemaal niet spannend zijn, maar gewoon kei gezellig! Natuurlijk werd naast het dansen ook gewoon prima gepresteerd. Renske was op bijna alle onderdelen goed. Met name het slingeren (12,50m) en de 40m sprint (6,9 seconden) waren fantastisch! Loek zette bij de 40m horden een scherpe tijd neer met 7,6 seconden. Eline slingerde ondanks de harde tegenwind naar een afstand van 11,00m en haar zus Nienke liet zien dat atletiek ook een sport is van vallen en opstaan. Ze viel hard bij het hordenlopen, maar herstelde snel en stond er weer voor het volgende onderdeel. Wat een bikkel! Ten slotte moet de prestatie van Jop Slaats toch even uitgelicht worden. Jop had een ontzettend goede wedstrijd in Venray. Hij was sterk op alle onderdelen en liet zien dat hij al bijna klaar is om naar de A-pupillen te gaan. Natuurlijk duurt dat nog even, maar met een hurkhoogsprong van 0,80m en 1025m bij de afsluitende 4 minutenloop is Jop erg goed op weg. Erg knap Jop!

A-pupillen
Ook deze keer weer een volledig geel-blauw LGD-team, waar we trots op mogen zijn! Het team bestond uit Kirsten van den Hurk, Fiene van Helmond, Dani Koetsier, Levi van Gemert, Myka Kuijpers, Rowan Vincent en Thijs Mennen. Jammer genoeg kon Jary van der Greef er deze keer niet bij zijn vanwege een gebroken duim, dat was wel een gemis. Heel veel beterschap Jary! De estafette verliep enigszins turbulent. Rowan verloor halverwege een schoen en moest op schoen en sok verder. Dat verliep overigens zonder problemen.

A pupil Rowan

Daarnaast was er tijdens het onderdeel nog even twijfel over het aantal atleten dat dubbel moest lopen, Ook dat werd op tijd opgelost door teambegeleider Andrea. Na deze ietwat chaotische start, verliep het volgende onderdeel feilloos. Rowan had inmiddels zijn schoen weer goed vastzitten en zweefde bij het hoogspringen over 1,10m heen, kort daarop gevolgd door Fiene met 1,05m. Alle pupillen hadden prima de tijd om hun sprongen te doen en de techniek lijkt bij elke wedstrijd een beetje beter te worden. Na het hoogspringen stond het kogelstoten op het programma. Ook dit onderdeel werd gedomineerd door Rowan. Met 6,10m was hij de enige pupil die verder stootte dan 6,00m. Knap hoor! De vorm hielt voor Rowan niet op bij de eerste twee onderdelen, want ook op het 3e onderdeel was hij erg goed. De 60m horden werd afgelegd in 10,6 seconden. Naast Rowan waren ook Thijs en Levi erg goed op deze technische loopafstand. Na de pauze stond het vortex werpen op het programma. Het favoriete onderdeel van Myka en dat liet hij zien. Al zijn pogingen gingen over de 20m heen, met een prachtige uitschieter naar 25m. Echt een knappe prestatie, Myka! Voor de tweede keer dit seizoen stond het onderdeel polsstokverspringen op het programma. Hierbij leren de pupillen zich met behulp van een (pol)stok zo ver mogelijk weg te duwen. Uiteraard met de insteek dat ze zich in de toekomst met deze techniek omhoog gaan duwen. Zowel Fiene en Levi hebben deze techniek al aardig te pakken. Beiden sprongen met behulp van de polsstok 2,90m ver. Ook Dani laat zien dat hij dit onderdeel graag onder de knie wil krijgen. Zoals op alle onderdelen zie je Dani’s techniek beetje bij beetje vooruit gaan. Het komt niet vanzelf, maar Dani werkt er hard voor en heeeft er plezier in. Blijf zo doorgaan Dani! Voor het afsluitende onderdeel ‘meters maken’ was er veel verwarring over de startposities van de teams.

A pupil Kirsten

Nadat alle onduidelijkheid uit de lucht was, was het tijd voor Kirsten. Julius Ceasar zei ooit: Veni, vidi, vicci, in LGD bewoordingen betekent het: Kirsten kwam, Kirsten zag en Kirsten overwon. Wat een loopvermogen heeft deze A-pupil! Ze liep in 6 minuten naar maar liefst 1575m. Ze kwam net 4 passen te kort om naar de 1600m pion te mogen. Zoals een echte sporter betaamt, meldde ze meteen na de wedstrijd dat ze de volgende Athletic Champs  zeker zal gaan voor deze magische afstand. Fantastisch Kirsten!

Zo kwam er een einde aan een zomerse wedstrijd in Venray. Een enkele pupil meldde dat ze echt helemaal dood was na deze zware wedstrijd en andere pupillen hadden nog net een beetje energie over voor een potje tikkertje. Al met al een zeer geslaagde 3e Athletic Champs. Nu op naar de zomervakantie, lekker uitrusten en na de vakantie weer volle bak er tegenaan. Fijne vakantie allemaal!