Aafke Mennen en Kirsten van den Hurk ontketend in Lith en Venray

Lithsehamcross

De voorlaatste cross van de Geert Peterscompetitie vond plaats in Lith. Langs de uiterwaarden van de Maas was een mooi parcours uitgezet. Rond 11.30 klonk het startschot en zoals gebruikelijk schoten de A pupillen Kirsten van den Hurk en Myka Kuijpers uit de startblokken. Het tempo lag erg hoog in Lith, met name door de inspanningen van Kirsten. Ze liep ongelofelijk sterk en snelde naar de eerste plek bij de meisjes pupillen A. Myka volgde haar op enige afstand en werd keurig 3e in zijn categorie. Aafke Mennen volgde het voorbeeld van Kirsten en met haar krachtige passen nestelde ze zich (als mini-pupil) tussen het geweld van de A en B-pupillen. Ze liep dan ook soeverein naar de 1e plek bij de mini-pupillen. Renske Mennen voelde zich voor de start niet fit. Op karakter liep ze toch nog naar een knappe 3e plaats bij de meisjes B. Op zondag 25 februari wordt de competitie met een spectaculaire cross rondom sportpark de Rusheuvel in Oss afgesloten. Aafke, Renske, Myka en Kirsten maken nog allemaal een reële kans op een podiumplek in het eindklassement.

Vlakwatercross

De voorlaatste cross van de Limbra crosscompetitie was bijna een thuiswedstrijd. Het parcours lag er heel netjes bij in Venray en onze pupillen trokken samen ten strijde. Myka had tijdens het begin van de competitie wat moeite om zijn plekje te vinden in het grote veld van gemiddeld 60 atleten. De laatste paar crossen loopt hij steeds beter en in Venray resulteerde dat in de beste seizoenprestatie in deze pittige competitie. Hij startte sterk, en liep de hele wedstrijd in de top 10 mee. In de laatste 200m was hij in een zware strijd gewikkeld met een atleet van HAC. Hij zette door en won de strijd om de 5e plek. Na Myka was het de beurt aan Kirsten. Het hele seizoen loopt Kirsten vooraan mee, maar mist elke keer net het podium. In Venray probeerde ze een andere tactiek uit. Ze startte erg snel en liep na de eerste van drie rondes ruim op kop. Daarmee overblufte ze haar concurrenten. Het hoge tempo van Kirsten was in eerste instantie niet volgen en pas tijdens de laatste meters van de tweede ronde werd Kirsten door twee atleten ingehaald, maar daar bleef het bij. Eindelijk wordt het harde werken beloond met een knappe podiumplek: 3e! Hardlopen lijkt misschien makkelijk, maar dat een jonge atleet al het vermogen heeft om een race tactisch te lopen, is uniek. Dat beloofd wat voor de toekomst!

Jop Slaats stond aan het begin van de Vlakwatercross nog op en eerste plek, maar hij wist dat het na deze cross anders zou zijn. Een aantal concurrenten liep vandaag pas hun 7e race en zouden Jop voorbij schieten in het klassement. Jop liep sterk met zijn grote, krachtige passen. Net als Myka, moest Jop op de laatste 200m een zware strijd leveren, die hij helaas verloor. Desalniettemin sloot Jop de cross af met een mooie 5e plek.

Eline Bartels, Zoey van Lieshout en Renske Mennen startten na Kirsten in de categorie meisjes B. De drie Deurnese atleten maakten er een wedstrijd in de wedstrijd van en eindigde allemaal net achter elkaar.

Renske won de onderlinge strijd en bekroonde haar race met de 8e plek, gevolgd door Zoey op de 9e en Eline op de 10e plek. Aafke Mennen proeft dit jaar voor het eerst van de boscrossen en voelt zich er ontzettend senang bij. Op zaterdag haalde ze in Lith de winst al binnen en in Venray trok ze haar goede vorm nog even door. Ze liep erg sterk en eindigde op een fantastische 2e plek. In dezelfde categorie wilde Zoey’s zusje, Jill ook wel eens een wedstrijd lopen. Dit vierjarige (!) talentje liet in Venray al zien dat ze over een enorme hoeveelheid doorzettingsvermogen beschikt. De ruim 1000 meter was ver, maar begeleidt door Zoey en Kirsten bleef ze in een mooi tempo doorlopen. Onder luid applaus passeerde de finish op de 7e plek bij de mini-pupillen. Superknap!

Volgende week staat de laatste cross van de Limbra competitie op het programma: de Leudalcross in Haelen.

Aafke, Jop en Kirsten maken alle drie nog een hele goede kans op een podiumplek in de competitie, dus: Komt het zien, komt het zien!