Athletic Champs wedstrijden in Someren

Historische dag in Someren

Ja hoor, het is gelukt! Op zondag 22 april hebben we voor het eerst twee complete AV-LGD-pupillenteams afgeleverd bij de Athletic Champs. Fantastisch! Een team met A-pupillen én een team met B/C en mini pupillen. Het was dan ook een gezellige boel in een warm en zonnig Someren; 14 atleten, zo’n 20 ouders en een paar trainers, gezamenlijk op een paar picknick-kleedjes met enkele campingstoeltjes erbij, net vakantie op de camping. Het enige verschil met het relaxte campingleven was dat er vandaag nog wel geknokt en gestreden moest worden voor persoonlijke records.

A-pupillen

A-pupil Jary

Inmiddels bestaat het team van de A-pupillen uit een vaste kern strijders, namen die u vast wel eens voorbij zag komen: Kirsten van den Hurk, Myka Kuijpers en tegenwoordig zien we de namen van Thijs Mennen en Dan Koetsier ook steeds vaker voorbijkomen. Rowan Vincent en Levi van Gemert staan ook steeds vaker paraat bij de wedstrijden en vandaag konden we ook de naam van Jary van der Greef aan het lijstje toevoegen. De start van deze wedstrijd verliep nog een beetje moeizaam met een missertje bij het onderdeel team-estafette. Niet getreurd, er stonden nog 6 onderdelen op het programma, dus gas er op! Bij het kogelstoten kwam de schwung er goed in. Het team werkte samen, probeerde elkaar tips te geven, gaven elkaar het goede voorbeeld en elke stoot ging een beetje verder. En dat leidde tot 7 persoonlijke records (waarvan één evenaring) bij het kogelstoten. Meteen liet Jary zien dat hij het stoten goed beheerst. Meteen de goede techniek en een hele verre stoot. Meestal is de tijd te kort om een goede serie neer te zetten bij het hoogspringen. Dankzij de hulp van (inmiddels ervaren ouders) en Yenthe Dielissen als teambegeleider liep het als een trein. De sprongen volgden vlot achter elkaar en ook hier sneuvelden PR’s. Iedereen sprong uiteindelijk ruim over een meter heen met uitschieters voor Levi en Myka, die de lat zelfs lieten liggen op 1,20m. Ook Thijs liet zien dat hij de techniek van het hoogspringen steeds beter onder de knie krijgt en sprong keurig over 1,10m. De 60m horden was ook in Someren weer een prooi voor Rowan. Hij zweeft over de horden alsof het niets is. De techniek is super. Maar dan moet de concentratie ook goed zijn en blijven en dat ging tijdens een van de runs even mis. Rowan viel hard en moest even op de tanden bijten. Net als Dani overigens, maar deze twee bikkels stonden op en gingen gewoon, met schaafwonden op de knieën, weer door naar de volgende run. Bij het vortex werpen stak Myka er met kop en schouders bovenuit. Maar liefst 28,50m vloog de vortex, een prachtige afstand. Het laatste woord was vandaag voor de enige dame in het team. De duurloop is haar onderdeel en dat liet ze in Someren ook weer zien. In 6 minuten tijd zover mogelijk komen, was de opdracht. Kirsten liep naar maar liefst 1525m, een evenaring van haar persoonlijk record en dat tijdens een broeierig warme zondag. Petje af!

B/C en mini-pupillen

mini pupil Julia

Maar liefst 3 debutanten in het AV/LGD –team. Dennis Verbeek, Julia van Duijnhoven en Nienke Bartels wilden het wel eens proberen. Dennis liet meteen zien dat hij er zin in had. Hij had een hele goede sprong bij het hurkhoogspringen. Wat een mooi begin voor deze debutant. Bij dit onderdeel sprong ook Eline Bartels erg hoog. Het hordenlopen ligt Loek Reinders wel. Met veel gevoel en een prachtige techniek vloog hij met veel gemak over de horden heen. Een genot om naar te kijken. Nienke kon als mini-pupil bij de sprint en het hordenlopen prima mee, zelfs met de B-pupillen. Dat beloofd nog wat voor de toekomst! Als B-pupil heeft Renske al menig podiumplaats veroverd en ook in Someren was ze weer op dreef. Ze blonk uit bij het vortex werpen en (uiteraard) bij de duurloop. Last but not least: Jop Slaats. Hij wil nog wel eens ooit z’n koppie laten hangen als het even tegen zit, maar dat was in Someren absoluut niet het geval. Hij presteerde erg goed met uitschieters bij het hurkhoogspringen, het slingeren én bij de duurloop. Wat een complete atleet is het toch. Hij staat bij veel wedstrijden aan de start, legt de lat hoog voor zichzelf en dat is natuurlijk wel ooit lastig. Maar Jop komt er wel, dat is zeker! De laatste debutante van het gezelschap was Julia. Ze streed de hele wedstrijd dapper mee en keek haar ogen uit tijdens haar eerste wedstrijd. Wat een indrukken, allemaal. Ze heeft het super gedaan, op naar de volgende wedstrijd Julia!

Het was een enerverende wedstrijd met heel veel ups en maar weinig downs. Dat leidde voor de A-pupillen tot een mooie 3e plek in de poule en de B/C en mini-pupillen hadden maar liefst een 1e prijs in de wacht gesleept. Nu gaat het op zich niet zozeer om de podiumplaatsen bij de Athletic Champs, maar meer om het plezier en de persoonlijke records. Het plezier was duidelijk aanwezig. Er is veel gelachen, gekletst en nog meer gelachen. En die PR’s? Maar liefst 59 werden er in Someren neergezet. Ik kan me niet voorstellen dat er tijdens een wedstrijd ooit meer PR’s zijn verbroken door AV/LGD-pupillen. Zoals ik eerder al zei: historisch!

De volgende wedstrijd is op 3 juni bij HAC in Helmond. Hopelijk staan we dan weer met zoveel vrolijke LGD-atleten aan de start!

kijk hier  voor de foto’s