Geslaagde 1e Zandboswandeltocht van AV-LGD Deurne.

Voor het eerst werd dit jaar ook de Zandboswandeltocht georganiseerd, daags voor de jaarlijkse Zandboscross van onze vereniging. Aan de wandelgroep werd de vraag gesteld of het mogelijk was om in het weekend van de Zandboscross ook een jaarlijkse wandeltocht te organiseren. Dit zou dan op de zaterdag voorafgaand moeten gaan plaatsvinden. Na onderling overleg hebben we besloten om deze uitdaging aan te gaan. Dit betekende wel dat de markeringen voor deze wandeltocht dan al op de vrijdag moesten worden gedaan en het was afwachten hoeveel vrijwilligers er dan zouden kunnen. Om dit alvast wat gemakkelijker te maken werden de genummerde pijlen al op donderdag aangebracht. Het was op vrijdag verrassend om te zien hoeveel vrijwilligers er hebben geholpen, zeker meer dan verwacht. Ook op zaterdag was de bezetting ruim voldoende, dus wat betreft de organisatie was het een geslaagde nieuwe wandeltocht. Omdat deze wandeltocht op zaterdag was in plaats van op zondag, werd het afwachten hoeveel wandelaars er op af zouden komen. Zeker ook omdat deze niet in het wandelboekje stond, maar nog wel op de website www.wandel.nl kon worden vermeld. Ook vinden normaal gesproken in het zuiden de wandeltochten altijd op zondag plaats, met soms wel een tweedaagse die dan op zaterdag start. Mede daardoor en de slechte weersvoorspelling mochten we best tevreden zijn met de 164 wandelaars die deelgenomen hebben. Fijn om weer te horen dat de deelnemers uiterst tevreden waren over de wandelroutes door het Zandbos, de Kuundertseheide en de langere afstanden richting en door Bakel. Ook waren er weer veel complimenten over de goede markering en beschrijving hiervan, al waren er her en der toch wel wat markeringen ‘ontvreemd’. Gelukkig kon dit ook meestal tijdig worden hersteld. Uiteindelijk werden op zaterdag later op de middag en op de zondag tijdens de Zandboscross alle markeringen voor de wandeltocht weer opgerold. Een punt van aandacht is wel het parkeren en vinden van de startlocatie voor de deelnemers die niet bekend zijn met de ligging hiervan in het Zandbos. Vooral in de vroege ochtend toen het nog duister was, waren velen hiernaar lange tijd aan het zoeken en kregen we hier ook diverse opmerkingen over.

Op naar het volgend jaar, waarbij deze wandeltocht nu ook in het wandelboekje 2019 is vermeld.

Hierbij dan nog de verdeling op de diverse afstanden:
5 km : 19 dln, 10 km : 32 dln, 15 km : 24 dln, 20 km : 48 dln en op de 25 km : 41 dln.

Bedankt allemaal voor de vele vrijwilligershandjes en tot het volgend jaar met dan 4 wandeltochten:
Winterwandeltocht op 27 januari, Voorjaarswandeltocht op 5 mei, Walk of Veen op 13 oktober en de Zandboswandeltocht op 30 november.

Kijk hier voor de foto’s van de tocht.

Jan Vogelsangs
Wandelgroep AV-LGD