De winterloop in Ommel staat inmiddels alweer voor de 13e keer op de cross-agenda. Met ‘onze’ Tonny Kersten in de organisatie, mochten natuurlijk de AV-LGD lopers niet ontbreken. En zo geschiedde. In de ochtend van 15 januari trok een delegatie van onze atleten ‘op Ommel op an’. De een op de fiets, de ander al warmlopend vanuit de Deurnese Heiakker en natuurlijk een enkeling met de auto.

Het zonnetje scheen volop, maar er stond een verraderlijke, gure wind. De lopers vertrokken op sportpark Ommel, waar eerst een ronde gelopen werd om het hoofdveld van de gastvrije voetbalvereniging Olympia Boys. Vervolgens doken de lopers langs de akkers af een stukje het Oostappense bos in en via de Ommelse dorpskern weer terug naar voetbalveld. Een ronde van ongeveer 2,6 km. De prijzen bij de jeugd werden na één ronde verdeeld en bij de volwassenen was er een rangschikking na drie volle rondes.

Voor enkele jeugdatleten was de Ommelse cross een mooi tussendoortje van de Limbracross competitie. Myka Kuijpers en Meike Maas snelden dan ook naar de respectievelijk 2e en 3e plaats en wisten er daarna allebei nog een rondje extra uit te persen. Goed gedaan! Natuurlijk kon Loek van den Boomen, een van de grote talenten van AV-LGD, als echte Ommelaar niet ontbreken. In een heel mooi tempo liep hij zijn ronde. Loek was snel hersteld zodat hij ook nog zijn jongere zus de zware laatste meters over de finish kon begeleiden. Kei mooi Loek!

Bij de volwassenen waren het John Thielen -bij de mannen- en Fiona Jaberg -bij de vrouwen- die allebei beslag wisten te leggen op de 2e plek. Heel netjes! Naast de podiumplekken liepen ook Marco Timmer, Willy Claessen, Riny Wismans, Cor Terheijden en Mariet Broekmans namens AV-LGD mee.

Natuurlijk ging het in Ommel vooral om de gezelligheid. En die was er! Bij onze recreantendames staat deze gezelligheid àltijd voorop, wat overigens niets afdingt aan hun mooie prestaties. Met Mireille Bierings en Anke van Hout voorop, Susan Kuijpers op redelijk korte afstand daarna en Amanda van der Windt met Linda Mennen daar weer een stukje achter, wisten de dames allemaal hun drie rondes te voltooien. Toch maar mooi een wedstrijd van een kleine 8 km op hun palmares. Keurig dames!

Voor de liefhebber van een mooie, gezellige cross is deze Ommelse winterloop een echte aanrader. Een mooi deelnemersveld van maar liefst 90 lopers, een heerlijk bakje soep en warme glühwein na afloop inbegrepen, zijn natuurlijk mooie ingrediënten voor een sportieve start van het nieuwe jaar.  Op naar de 100 deelnemers in 2024, hopelijk met nog meer AV-LGD atleten aan de start!