Kim Jansen Sports 6+

Inmiddels mag ik terugkijken op voor mij een fantastisch hardloop- half jaar. In januari, midden in de corona tijd ben ik gestart met mijn hardloopdoel: om in 2021 in elke provincie van Nederland een halve marathon te lopen (21.1 kilometer). Ik kijk met trots terug op het afgelopen half jaar, terwijl er geen wedstrijden waren, heb ik onwijs genoten van de runners die ik tot nu toe heb mogen leren kennen, de plekken die ik heb mogen ontdekken en de kilometers die ik heb mogen maken. Dit is een enorm bijzondere ervaring, elke maand opnieuw! Waarom? Ik leer leuke runners kennen, ik krijg veel nieuwe tips, we inspireren elkaar en ik ontdek een mooi stukje van Nederland. Hoe tof is dat!! Het provincie kaartje wordt al goed gevuld!!

In het laatste weekend van mei stond Limburg op het programma. Hier ben ik naar Maastricht gereden om Jo Schoonbroodt te leren kennen.  Jo op 36-jarige leeftijd is begonnen met hardlopen. Hij heeft ongeveer na 12-15 jaar zijn toptijden gelopen, dat vind ik zo fascinerend. Dit houdt voor mij in dat je een langere periode in je leven de kans krijgt om te knallen. Dit belooft voor mij veel voor in de toekomst!!

Tussen het kletsen door, renden we door trailpaden, de mergel groeve, wijngaarden, grotten en we ontdekte een oud ford. Wat een bijzonder mooie omgeving! Het leek net alsof we in het buitenland liepen. Jo gaf mij o.a. tips over mijn ademhaling en over de landing op mijn voorvoet, vooral tijdens het rennen richting de heuvels en het afdalen. Wat ik van Jo meeneem is dat ik mezelf de komende tijd lekker moet blijven uitdagen/verbeteren op de 5 en 10 KM en over een tijdje mezelf kan gaan verdiepen in de halve marathon en eventueel eens een hele marathon. Leuke dingen voor in de toekomst! Na de run hebben we mogen genieten van Limburgse vlaai samen met Jo en zijn vrouw. Ook heeft hij diverse medailles aan ons laten zien, op welke schoenen hij het liefst loopt en hij heeft ons meegenomen in diverse ervaringen van zijn hardloopverhalen. Zo hoopt hij nog wat tijden te mogen zetten als 70-jarige. Ik wens Jo heel veel succes! Wat een mooi voorbeeld is hij voor mij.

In juni stond Flevoland op het programma. Ik heb toen de keuze gemaakt om met Jacolien te lopen, een 38-jarige vrouw met hele mooie tijden, zo liep ze in Corona tijd 39:08 op de 10K en 18:40 op de 5K. Haar eerdere, wedstrijd tijden waren nog strakkere PR’s.  Een hele goede match, want deze 5K tijd is voor mij ook een realistisch doel, de 10K in deze tijd lopen zou voor mij een hele grote wens zijn. We renden langs de polder en ik ontdekte het verhaal achter Urk. We renden vanuit Urk naar Tollebeek, waar we langs de dijken kwamen, door mooie bosgebieden rende en uitkeken op de polder. Een hele rustige, ontspannen route.

Jacolien is moeder, hardwerkend en rent tussendoor haar toptijden. Ze rent haar duurlopen sinds een aantal jaren op hartslag en let veel op haar voeding om haar prestaties te verbeteren. Zo ga ik mezelf de komende tijd bezighouden met het eten van gelletjes tussen de runs door en het drinken van water. Dit doe ik momenteel niet zorgvuldig.

Ook ga ik mijn hartslag band intensiever gebruiken. Sinds ze op deze manier traint, is ze flink vooruitgegaan. Dit zorgt voor veel vertrouwen bij mij voor in de toekomst!!
Wat een avonturen. Naast het lopen, zoek ik mijn ontspanning/herstel op na de run. Zo heb ik in Maastricht samen met mijn vader lekker kunnen dineren bij het Vrijthof en heb ik voetbal gekeken in Lelystad tijdens een diner in de zon. Wat geniet ik intens van deze ervaringen. Ondertussen kan ik weer uitkijken naar het volgende avontuur: zo staat in het weekend van 24 juli Noord-Holland op het programma en in augustus Friesland. Hier zou ik ook graag op een van de Waddeneilanden willen lopen!

Samen lopen wij door. Yes, gelukkig wordt het weer ”een beetje normaal”. We mogen steeds een beetje meer en ook zeker met het hardlopen. Geniet er allemaal van!

Mocht jij van de club, bekende kennen in een andere provincie, laat hem of haar met mij contact opnemen en wie weet loop ik met deze persoon. Je kunt dit avontuur volgen samen met mij op www.instagram.com/Kims_Sports.