Limbra Cross 2020-2021 als gezin.

Al snel werd duidelijk dat vele Limbra crossen niet door konden gaan vanwege het welbekende Corona-virus. We besloten om de crossen zoveel mogelijk als gezin toch te gaan lopen. Zo kwam het dat we  op een regenachtige zondagochtend 25 oktober 2020 naar Weert gingen om onze eigen IJzeren man cross te lopen. Na de warming-up en verkenning van alle rondes gingen we alle vier tegelijk van start en was het inmiddels gestopt met zachtjes regen maar helaas harder.  Mede daarom was het  erg rustig in het bos. Nat en moe maar voldaan op weg terug naar huis en op tijd voor de start van Max Verstappen. Op Strava blijft niets lang geheim en toen Sven deze activiteit benoemde als IJzeren man cross kwamen er toch wel snel  wat reacties met vragen als: ging hij toch door?

De tweede cross was een week later  op 1 november 2020. Omdat de route van de nieuwe Scopias cross ons niet bekend is werd het gewoon het oude vertrouwde Belfeld. Rare gewaarwording: We konden met de auto gewoon op het parcours komen en aan de rand parkeren. Maar met een prachtig najaarszonnetje konden we onze route afleggen inclusief heerlijke heuvel erin.

De derde cross werd op 8 november afgelegd, voor het eerst in Brabant en wel in Helmond. Prachtig weer kregen we in Helmond waardoor we meerdere wandelaars zagen. Omdat ieder zijn eigen ronde loopt wekt dat wel eens verbazing want waarom gaat de ene rechtdoor en de andere rechtsaf. Zo kreeg ik (Andrea) de vraag of er verderop ergens nog mijn dochter liep, want we leken zo op elkaar. En liep ze dan wel goed?

Na 3 weken op rij crossen even afkicken. Op 29 november was het dan onze eigen cross in ons eigen mooie Deurne, de vierde in de rij.  Deze routes kennen we alle vier door en door. Het Zandbos kent geen geheimen voor ons. Het was prima hardloopweer, we hopen dat we dit mee kunnen nemen naar 2021.

Swift Roermond had in 2019 al aangegeven dat dit het laatste jaar op het voetbalveld en met hooibalen zou zijn. Een nieuw team zou de cross elders overnemen in 2020. Maar alle onzekerheden had hen al heel vroeg doen besluiten dit jaar niet 1 van de organisatorische verenigingen te zijn.

En dus  werd de vijfde cross 3 januari 2021 in Asten gelopen. Een jaar eerder nog het decor van het Brabants kampioenschap nu liepen we nagenoeg alleen door de Polderse bossen, onze eigen Jaspercross.

Na Helmond, Deurne, Asten weer een keer verder van huis en wel naar Helden op 24 januari als zesde cross. We zagen hier en daar wat sneeuw in de berm liggen maar richting Helden werd het meer en meer.  Aangekomen verliet de jeugd van Helden atletiek net het bos na een training. Dan mis je het wedstrijd gevoel net even iets meer. In de smeltende sneeuw liepen we onze rondes. Wat een prachtig decor leverde dat op en  natte sokken. Want wat hadden we al lang geen sneeuw meer gezien, niet wetende wat ons een paar weken later te wachten zou staan.

We hebben even getwijfeld welke datum we zouden kiezen  voor de Vlakwater cross in Venray. Al snel werd deze verzet van 31 januari naar 28 maart. In de hoop dat we dan weer crossen konden organiseren. Inmiddels was duidelijk dat dit hem niet zou gaan worden. We besloten de cross eind januari te gaan lopen als zevende cross. Deze Vlakwater cross heeft gewoon zijn eigen bord met plattegrond van de route en bij behorende  paaltjes langs het parcours. Het was fris maar prachtig loopweer.

De achtste cross is  de Nederheide cross die GAC Gemert organiseert. Sinds vorig jaar maakt GAC deel uit van de Limbra crossen en dit jaar zouden hier de Brabantse Kampioenschappen cross hebben plaatsgevonden. Deze cross  hebben we zelf ook afgelast vanwege code rood en het advies vooral thuis te blijven als je de weg niet perse op hoefde.  Jammer,  prachtige omgeving daar, maar wie weet volgend jaar.

Op 21 februari  vertrokken we naar het prachtige Leudal. Vorig jaar nog afgelast vanwege storm Ciara maar nu vooral een déjà vu naar 2 jaar geleden. Ook toen een plotselinge overgang van winter naar  warm  lente weer. Nu ook,  wat onwennig, was het echt waar?! Stonden we een week geleden nog gewoon op schaatsen?! De omgeving zag er zonder linten wat anders uit maar we hebben deze mooie maar pittige cross kunnen  lopen, in de warmte, het was de laatste in de rij van  9 crossen. Crossen met regen, sneeuw en kou maar dus  ook met prachtig weer.

Het was super gezellig als gezin en we zijn gezegend dat we gezond zijn. Maar  we hopen dat we de crossen  volgend jaar gewoon weer als competitie kunnen lopen.  Gewoon gezellig met echte concurrenten en clubgenoten, gewoon elkaar kunnen aanmoedigen en ondersteunen.

Groeten Sven, Andrea, Ivar en Kirsten