Medailleregen tijdens Nederheide Commanderije Cross

Eline Bartels

Zand, water en wind. Bij voorkeur veel zand, veel water en wind op orkaankracht. Combineer dit met een mooi stuk bos in een prachtige omgeving en je hebt de basis-ingrediënten voor een echte cross. Cross met de hoofdletter C en zoals de uitvinder van het zogenaamde crossen het vast en zeker ooit bedoeld heeft.

De hemelsluizen stonden immers vol open op deze zompige zondag in februari, maar werden bijtijds dichtgedraaid toen 12 tot op het bot gemotiveerde pupillen – onder aanvoering van coach Sven van den Hurk – aan hun warming up begonnen voor de Nederheide Commanderije Cross. Hevige tempoversnellingen afgewisseld met soepele armbewegingen: het liet vooraf al diepe indruk achter bij de verbouwereerde concurrentie. Maar dat bleek slechts het begin…

Bij de Jongens pupillen A stonden direct twee kanonnen aan de start: Tijn de Koning en Jop Slaats. Na een bekeken start snelde beide lopers naar de voorste regionen en vormden al snel een 4-tal met twee dappere strijders van HAC en GAC. Na 1 ronde vond Tijn het welletjes en liet de concurrentie letterlijk en figuurlijk de hielen zien. Met zijn lange benen snelde hij een hoog tempo en onbedreigd naar het goud. Jop kon zich uitstekend optrekken aan zijn clubgenoot – liep een ijzersterke wedstrijd – en eindigde met een hele knappe zilveren plak. Een dikke high-five voor Job!

Bij de meisjes Pupillen A stonden 3 dames aan de start: Kirsten van den Hurk, Renske Mennen en Eline Bartels. Kirsten vecht al het gehele Limbra-seizoen een verbeten strijd uit met Anouk Langstraat. En dat was deze zondag niet anders. Met in hun kielzog Renske en Eline maakten de twee snelheidsduivels er een heroïsche strijd die Kirsten nét niet won: op slechts 1 seconde pakte Kirsten het zilver. Daarachter was het de beurt aan Renske. In een verbeten race door het mulle zand liet ze haar tegenstreefster naar adem happen en bemachtigde de 3e plaats in dit klassement. Kort daarachter liet ook Eline zich gelden en wist met een hele mooie eindspurt beslag te leggen op de 5e plaats. Hele mooie prestaties!

Meike Maas

Bij de meisjes Pupillen B stonden twee snelle loopsters aan de start: Meike Maas en Nienke den Engelsman. Meike was zoals altijd al zeer energiek vóór de start en zette dit in de eerste 100 meter om in een megaspurt. Daarna konden een aantal pupillen aanpikken, maar na 1 ronde snelde ze onbedreigd naar het goud. Nienke vocht kort daarachter een verbeten strijd uit met een snelle loopster van GAC. In een rechtstreeks duel liep Nienke naar haar eerste podiumplek en bovendien veel blijdschap: brons. Wat een knappe prestatie Nienke!

Het slotakkoord van deze natte maar prachtige zondag was voor de Pupillen C en minipupillen met Aafke Mennen, Nienke Bartels, Julia van Duinhoven en Simon Bartels.

Aafke Mennen was als eerste terug en raffelde de ruim 800 meter af in 3.58. In een verbeten race met een snelle loopster van GAC wist ze haar op waarde te kloppen, wat resulteerde in een gouden plak op het podium in Milheeze. Dat het podium nog meer blauw-geel gekleurd was, was te danken aan een hele sterke race van Nienke Bartels: ze liep heel sterk en legde beslag op de bronzen medaille.

Julia van Duijnhoven

Ook Julia van Duijnhoven liet zich ook niet onbetuigd en liep in deze uiterst zware omstandigheden naar een knappe 6e plaats in het klassement. Heel goed Julia! Tot slot liep Simon Bartels – zoals we dat inmiddels van deze jongste telg van de familie Bartels gewend zijn – wederom naar een podiumplek. De kleur: Brons! Tenslotte was het Evi den Engelsman – zus van Nienke – die het gezelschap complementeerde met haar debuut op deze afstand. En hoe: Evi liet zich niet onbetuigd en rende naar een hele mooie 4e plek bij de minipupillen. Goed Evi!

Onder luid applaus van de vele ouders werden de pupillen op het podium geëerd. Een blauw-gele oase in het drijfnatte Milheeze, gadegeslagen door vele enthousiaste ouders en door een trotse pupillentrainer Sven van de Hurk. Reclame van het puurste soort voor onze mooie lopersgroep uit Deurne.