Ondanks Corona beperkingen toch een schitterende 37e editie van de Zandboscross

In verband met Corona was het tot het laatste moment spannend of de 37e editie van de Zandboscross van afgelopen zondag wel doorgang kon vinden, maar uiteindelijk kwam er toch groen licht. Voor zowel de vele vrijwilligers als deelnemers een opluchting, aangezien iedereen wel toe was aan een sportieve afleiding. En natuurlijk zijn alle noodzakelijke voorbereidingen getroffen om een Coronaproof evenement te organiseren door het evenement volledig in de buitenlucht te laten plaatsvinden, met verplichte looprichtingen, 1,5 meter afstand voor en na de wedstrijden en het publiek te ontmoedigen om naar de Zandboscross te komen. Ondanks de beperkende maatregelen, stonden er in totaal ongeveer 600 deelnemers aan de start van één van de afstanden van de Zandboscross. Met een hoop enthousiaste deelnemers en vrijwilligers en mooie wedstrijden als resultaat, kijkt de organisatie terug op een geslaagd evenement. De Zandboscross kan met recht de mooiste en meest uitdagende cross van de regio worden genoemd!

Stan Zeegers (vooraan) en Roland van de Bogaard tijdens de lange cross bij de Zandboscross

In de ochtend werd aangevangen met de trimloop voor recreanten. Voor beginnend hardlopers een perfecte gelegenheid om op een laagdrempelige manier kennis te maken met hardlopen. Aansluitend was het de beurt aan de deelnemers op de lange cross. Aan de start stonden een aantal lokale toplopers als Mark van Kessel, Stan Zeegers en Werner Gentle. Mark van Kessel was het ook die onbedreigd naar de overwinning bij de mannen senioren liep. Op een kleine halve minuut achterstand kwam Teun Duisters als tweede binnen. Op de 3e plaats eindigde Sjef de Kimpe van Eindhoven Atletiek. Stan Zeegers en Werner Gentle behaalde een knappe 5e en 6e plaats in een sterk deelnemersveld. Op dezelfde afstand bij de M50 wist John Tielen een 3e plaats te bemachtigen. Bij de dames ging de overwinning naar Renee Cardinaals. Om 12.30 uur klonk het startschot van de korte cross. Ook hier was er sportief succes voor AV-LGD. Rik van der Steen werd 2e bij de korte cross mannen. Hij moest Jens Peeters van Eindhoven Atletiek voor zich dulden, maar wist in de laatste ronde Awet Habteab van HAC nog te verschalken. Bij de dames senioren ging de overwinning naar Sophie Dielissen.

Bij de meisjes junioren A was er een podiumplaats (3e plek) voor Pouke van Dijk van AV-LGD. Kirsten van den Hurk wist op eigen terrein de overwinning te bemachtigen bij de meisjes junioren C. Er stond geen maat op Kirsten die de nummer 2 op bijna een halve minuut achterstand zette. Op dezelfde afstand werd Hilda Hoogers van AV-LGD knap 3e. Bij de jongens junioren D zaten Jens Munsters en Tijn de Koning heel dicht bij een podiumplaats. In een knap gelopen wedstrijd werden zij respectievelijk 4e en 5e. Op de laatste afstand van de junioren was er opnieuw succes voor AV-LGD. Renske Mennen pakte de overwinning bij de meisjes junioren D.

Tot slot was het de beurt aan de pupillen. Inmiddels was het weer een beetje omgeslagen en kregen de atleten tijdens de wedstrijd te maken met een aantal pittige regenbuien. Aafke Mennen liet zich hierdoor niet afremmen en behaalde een mooie 3e plaats bij meisjes pupillen A. Op deze afstand stonden maar liefst 50 pupillen aan de start! Bij de jongens pupillen C was er helaas geen podiumplaats voor AV-LGD, maar waren Max Boumans en Remi van de Valk van AV-LGD wel heel dichtbij. Zij werden knap 4e en 5e. Bij de allerkleinsten (meisjes mini-pupillen) was er nog een mooie 2e plaats voor Julia Verbeek van AV-LGD. Kortom, er is voldoende talent waar AV-LGD en Deurne de komende jaren nog veel plezier aan gaan beleven.

De organisatie bedankt iedereen voor de deelname aan de 37e editie van de Zandboscross. Natuurlijk ook een groot dankjewel aan alle vrijwilligers en de hoofdsponsor van het evenement: IT-Connectie! Daarnaast willen we ook Knapen Trailers en MACS Food Handling Solutions bedanken voor de hulp en ondersteuning, zodat de winnaars letterlijk en figuurlijk ook nog een mooi podium hebben gekregen! Hopelijk tot volgend jaar. Noteer alvast zondag 27 november 2022 in de agenda.

Het podium bij de meisjes junioren C met in het midden de winnares van AV-LGD Kirsten van den Hurk.