Pre-Season games – Part 1

De titel klinkt een beetje als een futuristische naam voor een Netflix-serie, maar het is toch echt een ouderwetse AV-LGD wedstrijd. Omdat de onderlinge competitie dit jaar in het water is gevallen, bedachten de jeugdtrainers een prachtig alternatief: de pre-season games. Op zaterdag 4 juli stonden de eerste drie onderdelen op het programma. Voor de pupillen sprint, vortex en verspringen, voor de junioren sprint, speerwerpen en verspringen. Het was weer als vanouds: gespannen koppies aan de start, trainers en een enkele ouder die klaar stond om de ‘kids’ een fijne wedstrijd te bieden en natuurlijk het nodige publiek op gepaste afstand. Allemaal weer top geregeld!

Op deze een beetje druilige zomerochtend was het mooi om de verschillen te zien tussen de pupillen en junioren. De pupillen worden tijdens de voorbereidingen op de sprint geholpen met het klaarzetten van de startblokken, bij de junioren wordt al veel meer zelfstandigheid verwacht. Dat geldt ook voor het verspringen. Bij de pupillen wordt nog meegekeken naar de juiste aanloop en de junioren regelen hun aanloop helemaal zelf. Bij het derde onderdeel maken de pupillen nog gebruik van de softe vortex en gaan de junioren al met een échte speer aan de slag. Mooi om te zien dat de pupillen geholpen worden bij hetgeen er nodig is, zodat ze het enkele jaren later zelf hun eigen onderdeel kunnen organiseren. Juist daarom zijn dit soort onderlinge wedstrijden belangrijk.

Uiteindelijk werd het zaterdagochtend een hele leuke wedstrijd met veel fanatieke sport, aangevuld met de nodige lachende gezichten omdat de AV-LGD jeugd gewoon weer een ochtend kan doen wat ze leuk vinden: samen met een hele hoop plezier de sportieve strijd aangaan op de atletiekbaan. Ik ben nu al benieuwd naar de Pre-season games – part 2!

Voor alle foto’s kijk hier