Pupillen zetten tanden in 2e Athletic Champs

Na de avondvierdaagse van vorige week, waarbij veel van de pupillen zich van hun sportieve kant lieten zien, was het deze week weer tijd voor een mooie Athletic Champs wedstrijd. Het strijdtoneel bevond zich deze keer in Helmond, op de atletiekbaan bij HAC. Een mooie gelegenheid om de tanden er weer eens flink in te zetten. Het weer was wederom fantastisch. Heerlijk zonnetje, een tikkeltje aan de warme kant, maar ach, dat deerde onze stoere atleten allerminst. Net als vorige maand in Someren, stonden vandaag ook weer 14 AV-LGD-atleten aan de start. Een prachtige opkomst. We leverden wederom twee teams af (A-pupillen en B/C/mini-pupillen). Beide teams werden aangevuld door atleten van ’t Jaspersport, zodat er twee mooie, volwaardige teams aan de start stonden.

A-pupillen

Levi van Gemert

De A-pupillen startten hun meerkamp met de team-estafette, gevolgd door het vortex-werpen. Bij het vortex-werpen zit Myka Kuijpers al een paar keer in de buurt van de magische grens van 30m, maar komt nog nét tekort. In Helmond vloog de vortex over een afstand van 27m, een prachtige worp! Vervolgens stond het verspringen op het programma. Thijs Mennen, Levi van Gemert en Rowan Vincent sprongen alle drie verder dan 3,00m. Dat zijn voor de A-pupillen al heel aardige sprongen. Het volgende onderdeel was het slingeren. Tot en met de B-pupillen slingeren de atleten met een fietsband, bij de A-pupillen wordt al gestart met een heuse discus. Weliswaar een kunststof schijf met handvat, maar het komt al aardig in de buurt van een echte, metalen discus. Daarmee komt ook de techniek dichter in de buurt van het echte werk en dat is natuurlijk wel heel stoer! Ook bij dit onderdeel was Rowan Vincent de grote uitblinker met 19,50m, kort daarna gevolgd door Thijs Mennen, Myka Kuijpers en Jary van der Greef. De 60m horden die daarop volgde was een prooi voor Levi van Gemert. Zijn nieuwe clubtenue gaf hem toch net dat beetje extra om over de horden te zweven in een hele mooie tijd van 11,0 seconden. Het één na laatste onderdeel was de sprint. Ook hier was Rowan Vincent wederom de uitblinker en dook als enige onder de 10 seconden. Zijn tijd: 9,8seconden. Na deze onderdelen hielden de pupillen nog voldoende energie over om in 6 minuten tijd zoveel mogelijk meters te maken. Dé specialiteit van het enige meisje in het team van A-pupillen: Kirsten van den Hurk. Ze was er helemaal klaar voor en liet alle stoere jongens een poepie ruiken. Met een nieuwe persoonlijk record van maar liefst 1550 meter maakte ze heel duidelijk dat zij een hele grote is op dit mooie onderdeel. Last but not least moet vermeld worden dat naast de grote uitblinker van de wedstrijd, Rowan Vincent er nog een uitblinker rondliep in het team van A-pupillen. Dani Koetsier is namelijk een atleet met een enorme strijdlust. Onderdeel na onderdeel blijft Dani strijden met tomeloze inzet en een verbeten grimas op zijn gezicht. In het wielrennen bestaat er een bijzonder rugnummer voor de meest strijdlustige renner in de koers. Als er in Helmond eentje aan een atleet uitgereikt zou worden, ging deze zekersteweten naar Dani. Ga zo door Dani!

B/C/mini-pupillen

SONY DSC

Waar Kirsten zich bij de A-pupillen staande moest houden tussen allemaal jongens, is de verhouding bij de jongere pupillen bijna andersom. Daar moesten Loek Reinders en Jop Slaats zich samen staande zien te houden tussen het meidengeweld. Na de team-estafette stond het hoogspringen op het programma. Helaas liep dat onderdeel organisatorisch helemaal mis. Na het hoogspringen moest de knop dus meteen om. Gelukkig kregen de pupillen hier bij het medicienbal stoten de tijd voor. Jop Slaats en Renske Mennen stootten beiden boven de 5,00m, waarbij Renske zelfs 5,90m stootte. Wat een mooie afstand! Na het stoten volgde de pendel-estafette. Eigenlijk is de pendelestafette het best te vergelijken met een korte horden-sprint, waarbij 6x heen en 6x terug gerend wordt. De tijd van deze 12 runs (waarbij atleten elkaar na elke sprint aflossen) wordt genoteerd en telt mee als teamprestatie. Het team zette een keurige 4e tijd neer, waarbij de twee mini-pupillen Nienke Bartels en Julia van Duijnhoven zeker niet onderdeden aan de B- en C-pupillen. Knap gedaan meiden! Na het verspringen waren er nog 3 onderdelen te gaan waarin de atleten zich moesten vastbijten. Dat gebeurde ook, en hoe! Het verspringen is een prachtig onderdeel waarbij het aankomt op techniek, sprongkracht én snelheid. Eline Bartels beheerst dit als geen ander en sprong keurig naar 2,70m. Ook Renske Mennen beheerst het verspringen en behaalde eveneens deze mooie afstand. Maar er was nog een bijzondere prestatie te vermelden. Aafke had haar zinnen gezet op het verspringen en beet zich zo hard vast in dit onderdeel, dat ze er spontaan een tand uitbeet. Gelukkig was het een melktand die al aan wisselen toe was, maar dit moet niet tijdens elke wedstrijd gebeuren, anders staat ze dadelijk nog tandloos aan de start van het winterseizoen. Rustig aan dus, Aafke. Zoals het hele seizoen al het geval was, was ook in Helmond het vortex-werpen een prooi voor Renske Mennen. Ze wierp de vortex 15 meter ver. Bij het meters maken lieten de jongens in het team zien dat ze tussen alle meiden zeker hun mannetje staan. Jop Slaats liep maar liefst 1025 meter! Wat een afstand, knap werk Jop!

Na een lange, warme ochtend kwam heerste er vooral een tevreden gevoel over de wedstrijd in Helmond. De inzet van de pupillen was fantastisch en het resultaat was prima. Mooi om te zien dat zoveel pupillen enthousiast meedoen aan de wedstrijden en genieten van deze prachtige sport. De atleten kijken al uit naar de volgende wedstrijden op het programma: op 22 juni onderlinge competitie in Deurne en op 1 juli staat de 3e Athletic Champs-competitiewedstrijd op het programma.