Voorjaarswandeltocht: een verrassing op moederdag

Op zondag 14 mei Moederdag organiseert Atletiek Vereniging Lopersgroep Deurne de jaarlijkse voorjaarswandeltocht. Een leuk actief uitje op Moederdag voor het hele gezin.

Vanaf de startlocatie café “De Honingpot” op het Rijtven adres Den Dreef 17 te Deurne kun je een keuze maken uit 7 verschillende afstanden. De routes zijn voorzien van pijlen en linten. Tevens ontvangen de deelnemers een uitgebreide routebeschrijving.

Er is keuze uit de volgende afstanden 5 km, 10 km, 15 km, 20 km, 30 km en 40 km.
Start is mogelijk voor de vroege vogels vanaf 7.30 uur.
Afstand 30 en 40 km kunnen starten uiterlijk tot 10.00 uur, voor de 15 km en 20 km tot 12.00 uur en de 5 km en 10 km tot 14.00 uur.
Het inschrijfgeld bedraagt voor niet-leden € 4,00. Leden van AV-LGD en de wandelbond krijgen € 1,00 korting. Kinderen tot 12 jaar lopen zelfs gratis mee onder begeleiding van een volwassene.

Dit jaar is er voor het eerst een rolstoelroute van 5 km op en rond het Rijtven en door de wijk de Vennen. Voor de wandelaars gaat de route van 5 km door de bossen bij het Rijtven.

De routes gaan richting Vlierden. De langere afstanden gaan naar het Brandsma-bos en komen langs de begraafplaats van de kunstenaarsfamilie Wiegersma.
De eerste pauze is bij SPV Vlierden. Op deze en andere rustplaatsen kan tegen betaling een consumptie worden gekocht.

Vervolgens door het unieke natuurgebied de Bikkels, waar de zeldzame jeneverbesstruiken groeien.

De langste afstanden buigen af en gaan richting Brouwhuis.
De 40 km maakt eerst nog een uitstapje naar Ommel en heeft pauze bij  het café ‘Ons Jantje’, Dan weer door de bossen rond het Prinsenmeer om aan te sluiten bij de 30 km route.
Bij de voetbalvereniging Bruheze is de volgende pauze, daarna gaan beide afstanden naar het natuurgebied de Groene Punt.
De Groene Punt is wellicht een minder bekend natuurgebied van Helmond. Ten onrechte, want er groeien veel plantensoorten en is er een rijke vogelstand. Het gebied wordt doorsneden door de Nieuwe Aa, waarin ijsvogeltjes visjes vangen en hun jongen grootbrengen. Er zijn droge én natte graslanden met veel variatie in bloemen.

Vervolgens  langs de Zuid-Willemsvaart terug naar Brouwhuis.
Hier sluit de 20 km bij de 40 km route aan en is er een volgende pauze bij de Stadstuin te Helmond.
De visie van de Stadstuin is dat iedereen gezond, lekker en betaalbaar groenten zou moeten kunnen eten. Het is een idealistische onderneming met sociaal ondernemerschap.

Er wordt langs het spoor terug gelopen naar de Vlierdense Bossen, waar diverse afstanden bij elkaar komen. Het spoor en de rivier de Oude Aa worden overgestoken en wordt terug gewandeld de bossen in.

Alle afstanden eindigen bij het beginpunt café “De Honingpot” op het Rijtven.

De sponsor Adventure Store is aanwezig op de startlocatie, hier kunt u terecht voor advies en uw vragen over wandelen en wandeluitrusting. Alle wandelaars ontvangen een kortingsbon te besteden bij Adventure Store Helmond. Het inschrijfgeld wordt dan terugverdient door de korting van 15%.

Kortom een gevarieerde leerzame ontspannen wandeltocht. Nu nog een aangenaam zonnetje.