Winterwandeltocht ‘Deurne in Beweging’

Dit jaar stond de Winterwandeltocht in het kader van het themajaar ‘Deurne in Beweging’ met een bijzondere rustplaats bij Bijzonder Brabants, een unieke plek waar de aarde ook in beweging is door de Peelrandbreuk. Deze Peelrandbreuk komt bij Roermond Nederland binnen en loopt verder richting Uden. Heel bijzonder is dat deze breuklijn dwars door de groentetuin van Boer Henk Kerkers aan de Breemortelweg in Deurne loopt.
De Peelrandbreuk is achter de boerderij van Bijzonder Brabants zichtbaar gemaakt. Tijdens deze Winterwandeltocht kon men de Peelrandbreuk zien en over het Peelrandbreukpad lopen. Te zien is dat de Peelrandbreuk een verticale water ondoorlatende laag is, waardoor een ondergrondse waterval ontstaat van ongeveer 4 meter. Tijdens onderzoek in de groentetuin in mei 2019 zijn zes afdrukken (lakprofielen) gemaakt van de ondergrondse bodem. Deze profielen vertellen ons meer over de geschiedenis, hoe het hier 10.000 tot 100.000 jaar geleden was. Voor de deelnemers aan de wandeltocht was dit een bijzondere ervaring en werd zeer gewaardeerd. Ook was dit tevens een rustplaats voor de wandelaars van alle afstanden vanaf 10 km en voortreffelijk ingericht en verzorgd door Boer Henk.
De afstanden van 20 km en 30 km hadden ook nog een rustplaats bij Sporthal De Smeltkroes in Liessel waar ook heel goed van gebruik gemaakt is. Op de terugweg werden de deelnemers ook nog getrakteerd op een glühwijntje door onze wandelsponsor Adventure Store. De routes volgden dit jaar via de Liesselse bossen veelal de Astense Aa en zoals al vermeld ook de Peelrandbreuk dus. Deze werden als mooi en zeer afwisselend bestempeld en goed georganiseerd. Daar doen we het natuurlijk voor met z’n allen als organisatie AV-LGD.
Mede door het mooie weer met richting de middag ook een zonnetje erbij, was er een hele goede opkomst met in totaal 696 deelnemers. Heel anders dus in vergelijking met het vorige jaar met regenachtig weer en 324 deelnemers.
Alle vrijwilligers weer heel erg bedankt voor de vele handjes. Ook het oprolploegje van deze keer maar 3 personen, die op de maandagmorgen ondanks de regen toch weer alles opgehaald hebben.
Hierbij een oproep voor extra hulp voor de volgende keren. Belangstellenden kunnen voor de informatie hierover terecht bij Sjaak Kuling (Tel. 0493-323053).

Onderstaand de verdeling op de diverse afstanden:
5 km : 26 dln, 10 km : 159 dln, 15 km : 223 dln, 20 km : 197 dln en op de 30 km : 91 dln.

Kijk hier voor alle foto’s van de wandeltocht , een verslag met foto’s door een deelnemer aan de wandeltocht is hier te zien.

Jan Vogelsangs
Wandelgroep AV-LGD